Názov: Veľká noc expedícia Okná-deň 2 -Súľov
Dňa: 15.04.2022 - 17.04.2022
Účastníci: Makovica, Laco, Jerguš

Po večerných mimoňoch vstávame ako malé detičky o 7:30. Na raňajky vianočka s džemom, urobiť si desiatu a vyrážame na okruh Súľovskými skalami.

Po ceste sa presúvame k chate Súľov a tu sa pripájame k náučnému chodníku a ihneď šťavnato stúpame. Makovica ochká nad krásou prvosienok a poniklecov, ale tabule si čítame so záujmom všetci. Objavujú sa prvé skalky. Je tu dosť ľudí, ale tak akurát, aby sme si navzájom nevadili. Odbočujeme k všetkým vhliadkam a samozrejme nevynecháme ani okno č. 2 tejto expedície, teda Gotickú bránu. Pohľad na ňu je impozantný, len samozrejme by sme radi vliezli aj do nej. Je tu vyšliapaný chidník, mnohí to iste skúšali, ale my sme disciplinovaní. Makovica nás - aj seba ošalí, že ten skalný blok, čo sa na nás akoby škerí s krivým úsmevom, sa volá Brada. Uveríme jej, ale nakoniec zisťujeme, že sa o jeden kopec pomýlila a toto je hradný vrch. Ani sa nenazdáme a sme na hrade. Tu sa nakumulovalo viac ľudí, ale míňame sa v pohode. Pretiahneme sa úzkym priechodom až do vrchného hradu, nakukneme do jaskyne, kde blesk neprežila rodinka v r. 2008 a pokračujeme ďalej. Prekvapí nás prudké klesanie, zabezpečené kovovým zábradlím ako v Českom ráji. Až po sedlo pod Roháčom sa na striedačku dobiehame s trojicou kočiek z ČR, ale tu sa naše cesty definitívne delia. Vybehneme na Roháč - lebo je to najvyšší vrch - je tu len tabuľka, triangulačný kameň a na ňom položený vysoký dekoratívny zlepencový balvan. Po povinnej fotke vrcholová prémia - Makovicin slivkový medovníkový závin podľa Šaňkovho receptu a pokračujeme ďalej v obchádzani Súľovskej doliny. Za Roháčskym sedlom (pekná kaplnka-altánok) odbočujeme na modrú a začíname klesať. Posledná vyhliadka - našťastie, lebo na každej sme odvážnejší a lezieme vyššie a vyššie...ešte jedna-dve a bude to pre nás nebezpečné. Po tejto vyhliadke už pozorne sledujeme pravý svah pod nami, aby sme neprepásli prechod na cestu vedúcu popod rezerváciu k Šarkanej jaskyni. Trafíme správne a o chvíľu sme na žltej na odbočke pod jaskyňou. Polhodinka na smerovke je celkom presná, ozaj nám exponovaný výstu trvá presne polhodinu. Vyliezame až celkom hore k zadnej skalnej stene jaskyne. Sú z nej pekné pohľady nielen cez hlavný portál, ale aj cez mnohé bočné diery.

Vraciame sa nadol a pokračujeme po žltej. Nechce sa nám obchádzať po žltej naokolo, tak schádzame priamo po zvážnici. Nebol to ale celkom dobrý nápad, zbehli sme nad hospodársky dvor a musíme naširoko-naokolo obchádzať aj okolo hnojovej jamy. Nakoniec ale prídeme na asfaltku v dedine a o chvíľu sme dolu. Kilometrov opäť nie priveľa, ale zážitkov na trojdňovku.

Začína pre nás veľkonočné hodovanie, Makovica pripravuje obložené taniere plné dobrôt, koláčiky, birel. Jednu plechovku hneď použijeme ako vázu na našu veľkonočnú dekoráciu na stole v hale. Je tam síce zakázané sedieť a jesť, ale o výzdobe nikto nič nepísal.

Ešte si odskočíme spoločensky sa vyžiť na kávičku - ale to kapučíno má od správneho kapučína veľmi ďaleko a krčmová atmosféra má tiež k správnej sviatočnej veľkonočnej atmosfére ďaleko.

Takže návrat na izbu, každý na svoju posteľ, koláče k ruke a Indiana Jones  z obrazovky.... nech žije papučová kultúra.