Názov: Veľká noc Expedícia Okná-deň 1 - Manín
Dňa: 15.04.2022 - 17.04.2022
Účastníci: Makovica, Laco, Jerguš

Ešte stále nadšení z veľkonočnej trojdňovky pred 3 rokmi, vyberáme sa opäť na opačný koniec Slovenska - tentoraz spoznávať Okná - a bude to Makovici na želanie - lebo na Maníne ešte nebola a Jergušovi na želanie - lebo už na jeseň chcel ísť na Šíp. Laco sa rád zúčastní na plnení všetkých želaní.

Vyrážame tak, aby sme sa vyhli rannému dažďu - darí sa nám to. Za Popradom začína pršať, potom liať a za Žilinou sa objavuje modré nebo. Na túru vyrážame z Kostolca netradične, okolo 12:00. Konštatujeme, že dedina je odrazom toho, ako odplašiť turistov - okolo nej sa to len hemží turistickými cieľmi, ale nikde ani náznak nejakého parkoviska, bufetu, stánku so suvenírmi a informáciami. Tak po blúdení po dedine chceme-nechceme parkujeme na tráve pri ceste tak, ako desiatky iných áut. Aj by sme zaplatili parkovné, ale niet kde a niet komu.

Začíname pekný okruh cestou dolu Kostoleckou tiesňavou - odbočka ku Kostoleckému dómu, ale prehliadka len zdola, aby sme nerušili dravé vtáky. Pokračujeme do Manínskej tiesňavy, samozrejme nevynecháme odbočku k jaskyni pod Černokňažníkom, ale ďalej po horolezeckých chodníčkoch nejdeme, opäť nechceme rušiť dravé vtáky, veď aj kvôli nim je tu lezenie povolené až od mája. Malá zastávka v autokempingu. Trochu s nedôverou si Makovica dáva kávu, ale je naozaj výrorná, lepšiu už za tento výlet piť nebude. Makovicina hlava kávou naštartovaná, môžeme sa vydať na Veľký Manín - a stúpanie je to poriadne. Slniečko svieti, ideme do krátkych tričiek, Laco nadáva, že si mal tie kraťasy nechať. Na každej vyhliadke sa zastavujeme a skúšame identifikovať, čo vidíme - sme ale na opačnom konci Slovenska, takže je to s nami bieda. Stretávame dvojicu postarších turistov, pán nám oznamuje. že hore čapujú becherovku a dodáva, že ak nejakú máme v batohu...keď odchádzame kúsok ďalej, Laco skonštatuje, že to asi bola výzva, aby sme ho niečim ponúkli, u nás si ale na alkohol nepríde. Konečne sme hore v sedle pod vrcholom Manína. Samozrejme nevynecháme odbočku na vrchol, i keď tam vyhliadka nie je. Pekná mohylka, obložená živými narcismi (nejaký miestny zvyk, ale netušíme aký) a pekná lavička - miesto na krátky oddych a spoločnú fotku. A teraz už hor sa k prvému veľkonočnému oknu a Partizánskej jaskyni. Začína pršať. Je to taký krátky jarný dáždik bez vetra, takže nám ani nevadí a navyše nás na jednej z nespočetných vyhliadok odmení prekrásnou dúhou. Pri okne už opäť krásne svieti slnko. Do jaskyne samozrejme vlezieme všetci traja. Je dosť dlhá a pri troche snaženia nájdeme aj akú-takú krasovú výzdobu. Teraz už len zbehnúť dolu a ak sa nám bude chcieť ešte obzrieme skalky nad Kostolcom...no chcelo by sa nám, keby.... vychádzame na lúky pod Drieňovkou a začína opäť pršať. Najprv mierne, ale o chvíľu je z toho poriadny lejak. Pridáme do kroku, ale na začiatku dediny už tak leje, že sa skrývame pod striešku pred kostolom a počkáme, kým sa aspoň trošku utíši. Zbehneme k autu, je už po šiestej a stále popŕcha, takže  z toho nebude žiadne ďalšie obchádzanie skál. Sadáme do auta a presúvame sa do Súľova - bývame priamo v epicentre - obchod, kostol, škola, krčma - všetko na dohľad.