Názov: Izra-jedlé gaštany
Dňa: 15.10.2011
Účastníci: Makovica, Janni, Kika, Kopro, Danka, Peťa

P1160147.JPGfarby jesene P1160148.JPGcesta vedie aj okolo skládok odpadu P1160149.JPGbunker uprostred lesa P1160153.JPGvnútro je poriadne depresívne P1160159.JPGporada nad GPS P1160160.JPGdesiata na Izre
P1160163.JPGchúďatá exoty mrznú P1160168.JPGopustená chata a popadané žalude na móle P1160172.JPGdôkaz, že sa ukázalo aj slnko P1160175.JPGMakovica na fotku nedobehla P1160177.JPGa za trest cvičíme kliky P1160179.JPGzačína zber gaštanov
P1160190.JPGKopro, tento zub ma bolí..... P1160192.JPGKopro chystá muníciu P1160193.JPGkrásny Macko-gaštanko P1160197.JPGopustená chata Dolina P1160199.JPGprší a prší, tak radšej po asfaltke P1160204.JPGDanka delí spoločne nazbierané gaštany

Ráno teda vôbec nie je také, ako ho predpovedali v piatok ráno. Namiesto polojasna je úplne zamračené a dážď visí na vlásku. Aj tak sa nás stretáva na stanici skalných 6 a len tak-tak stíhame vlak. Poniektorí si ešte stále myslia, že prísť na stanicu 3 minúty pred odchodom vlaku je to najlepšie, čo sa nám môže stať. Taký ranný adrenalín dobre nabudí, však Kika a Janni.

Vystupujeme v Kuzmiciach, Dosť fúka a na pocit je poriadne chladno, Nádej nám ale vlieva kus modrej oblohy, ktorý by mohol znamenať, že dnes nezmokneme. Zapíname GPS, lebo Slánske vrchy sú zradné. Stúpame dedinou a po poli okolo skládok miestneho odpadu. Peťa vidí na poli bažanta a Makovica oznamuje, vraj v starých vinohradoch na kopci ich určite stretneme viac....no nestretli sme, keďže idúc s GPS presne po značke na mape, sme vlastne šli úplne mimo značky v teréne. Dôkazom toho bol aj bunker, ktorý sa odrazu objavil pred nami a okolo ktorého sme ešte nikdy nešli, hoci po tejto zelenej sme z Izry šli už niekoľkokrát. Zameriavame sa teda smerom na červenú, že aspoň tá bude v mape správne a skutočne, o pár chvíľ prichádzame na modro-červený chodník. Začína mierne mrholiť a Janni sa vytešuje, že takýto dáždik miluje. Makovica ale frfle, že ona veru nie, lebo z takéhoto ničoho väčšinou býva poriadny seriózny lejak....ako sa aj stalo, ale nepredbiehajme.

Je niečo po pol jedenástej a už sme na Izre. Nikde nikoho, len dáždik klopká na striešku altánku a v klietkach zavesených na stene reštaurácie pokrikujú exotické papagáje.....chúďatá, musí im byť poriadna zima. Dávame si desiatu, ale nedá sa dlho sedieť, lebo je zima. Bodli by také deky, ako sú v reštikách na Hlavnej. Ešte tredičné foto na móle. Makovica nastavuje foťák na starý peň, ale nestíha dobehnúť za 10 sedúnd samospúšte. Ostatní sa na tom dobre bavia....tak potom pekne za trest každý vykoná niekoľko klikov. V jemnom daždi pokračujeme smerom do gaštanovej aleje. Náš zámer ísť aj na Malú Izru vzdávame s tým, že teraz po dlhom suchu to bude len malá bažina. prídeme na jar, keď tam bude jazierko alebo aspoň väčšia bažina, aby sme ju vôbec našli.

Zastavujeme hneď pri prvých osamelých gaštanoch. Sú už poriadne ozbierané, začíname myslieť na to, že už asi nič nenájdeme. Ale nebola to pravda. Pri druhom a treťom strome nachádzame krásne popadané gaštany a hodená palica tiež zhadzuje ďalšie a ďalšie gaštančeky. Kopro vyťahuje aj nástroj, ktorý si priniesol - super kliešte, vraj si nebude ruky pichať. Oberacia eufória ho chytila poriadne, opadané gaštaný nežne pomenúva najprv ako zemiačiky, potom dokonca ako mackov. Usilovne hádže kamene a behá popod strom - úplne ho nepoznávame, toľké nadšenie!

Uprostred cesty alejou stretávame Miša aj ďalšími troma kamarátmi - zasa opisoval, ale túru otočil v protismere, zrejme z Kalše - asi chcel byť pri stromoch skôr. Dúfal, že na Izre sme mu mechali zapálený ohníček - má smolu, bude si ho musieť založiť sám.

Pokračujeme ďalej na Veľké drevo a po zelenej - Makovica chce obrať nejaké jablko zo starých jabloní okolo cesty. Keď sa jej to konečne podarí a zahryzne do neho, chuť ju veru prejde - vraj je také sypko-múkovo-kyslé....brrr. Ideme ďalej okolo chaty Dolina (škoda jej, že je zatvorená a chátra). Vytrvalo prší a preto volíme namiesto brodenia vysokou mokrou trávou pohodlnú asfalttúru. Tesne po poltretej prichádzame do Slanca. Ešte kilometer na stanicu a už aj sedíme v teplej čakárni a obdivujeme nádherné fotografie železničných mostov a tunelov rozvešané na stenách.

Chvíľu pred odchodom vlaku prichádza zo 30 deťúreniec vo veku asi 9 rokov. Z hurhaja, ktorý robia svojim džavotom, doslova puchne hlava. Tak teda rýchlo dodelíme spolu nazbierané gaštany a vychádzame pred čakáíreň. Vlak mešká, ale nakoniec sa nám ujdú miesta v prázdnom vagóne a v príjemnom teple sa vezieme domov. Máme za sebou asi 18 kilometrov a zber úrody, ktorá nám príjemne obťažkala batohy.

Mapa je tu:

Súvisiace články
Naša túra, výlet: Jedlé gaštany na Izre
Naša túra, výlet: Gaštany na Izre
Naša túra, výlet: Izra a jedlé gaštany