Názov: Havrania skala - test pred letnými expresmi
Dňa: 05.07.2021
Účastníci: Makovica, Rado

Rozhodla som sa overiť pred Letnými expresmi priechodnosť a vhodnosť žltej značky zo Stratenského kaňona na Havraniu skalu. Jerguš mal po stavbe na Tisícke dosť, tak som sa rozhodla ísť aj sama. Večer sme si ešte písali s kamarátom Radom, ktorý tiež nemal žiadnu partiu na výlet a dohodli sme sa, že sa možno dohodneme. Súhlasný e-mail prišiel o 3:27 - vraj pridám sa a ideme autom.

Celkom potešiteľné, netreba sa plašiť z domu ráno na vlak o 5:57. Vyrážame pohodlne o 7:30, celú cestu riešime veselé i vážne otázky organizovania výletov i účastníkov túr až tak intenzívne, že pri Rožňave najprv máme strach, že sme už odbočku prebehli a potom ju ozaj prebehneme, tak sa musíme z Brzotína vrátiť. Po tomto malom extempore však už bezpečne dorazíme do cieľa v Stratenej. Parkujeme pri zastávke a hneď vyrážame do kaňona. Rado až teraz začína študovať, či a kde a aké kešky máme po ceste. Som rada, že šiel so mnou a času máme dosť, tak mu to blahosklonne tolerujem. Hneď prvú niekde pod skalou pri kaskáde nenájdeme, ale netrápi nás to a pokračujeme ďalej. Trasa je to pekná, ale šla by som ju len smerom nahor. Chôdza po mokrých skalkách, najmä pri väčšom daždi, môže byť nebezpečná. Dobieha nás jedna mladšia dvojica, necháme ich ísť napred, veď my sa neponáhľame. Ešte cez lúku, potom lesík a už sme pri smerovníku s odbočkou na vyhliadku.

Tatry sa nám schovávajú, ale kráľovka pózuje ako naozajstná princezná. Obídeme všetky vyhliadky na vrchole a odchádzame zbierať kešky do jaskýň pod skalou. Po pár metroch zostupu však Rado zistí, že jedna z tých kešiek bola predsa len na vrchole - tak s teda vraciame a pomerne hravo ju podľa hintu nájdeme. Nadol je to trochu šmykľavo, trochu vlhko, ale bez ujmy schádzame do prvej jaskyne - riešime earth-kešku - teda odpovedáme na otázky autora.

Potom už len cupitkáme dolu až k Občasnému prameňu - ďalšia keška pri altánku (tú som našla ja) a ďalšie riešenie úloh pri bronzovej tabuli Dionýza Štúra. Ešte pár pekných výhľadov, konštatovanie, že občasný prameň práve teraz občasne netečie, vidíme len suché koryto a ani na Zajfoch nie je v potoku temer žiadna voda. Tu sme nenašli kešku s hintom 333 kňlobúk, ale už nám to nevadí. Ja sa teším na kúpanie na Stratenskej Píle a Rado sa chce z toho vykrútiť, lebo vraj "zabudol" plavky....Nepresviedčam ho, keď z toho nemá radosť, nech sedí na brehu aj ja sa hodím do vody medzi kačky a jalce. Preplávem na druhú stranu jazera a odrazu kukám, Rado sa vyzlieka a poriadne hlučne skáče do vody. O chvíľu ale už je v pohode a zdá sa, že si to možno aj užíva.

Ešte vzájomné fotenie a môžeme odísť. Užívame si peknú scenériu v äúrkom koryte Hnilca a o chvíľu sme na hlavnej ceste. Rado mi ukazuje zaujmavú kaplnku, ktorú som si nikdy nevšimla  - vraj sv. Petra, ale je v nej socha panenky Márie. Celá je ovešaná rôznymi príveskami, stala sa z nej motorkárska kaplnka. Mala by pri nej byť keška, ale nenašli sme. Nezúfame a odchádzame na Birel do Starej krčmy - tak bol zámer, ale aj keby sme mali inú predstavu, bola by neuskutočniteľná, lebo všetko ostatné je v Stratenej zatvorené.

Bol to krásny výlet, taký pohodový, pre každého niečo.